Українська література - 9 клас

Увага! ОБОВ'ЯЗКОВО!!! 

Знати напам'ять вірші (відкрийте посилання):

Т.Г. Шевченко "Сон" (У всякого своя доля...)
https://drive.google.com/file/d/1unLHssLBPfK-KuV1O6Q00Q1hXfQakPr0/view?usp=sharing

Т.Г. Шевченко "І мертвим, і живим, і ненародженим..."
https://drive.google.com/file/d/1VKqjSwoPL_hjxYj-i-j4xNUvhXFEVTxu/view?usp=sharing

16 березня

Тема уроку. Тарас Шевченко "І мертвим, і живим, і ненародженим...". Продовження теми "землячків" у посланні. Викриття конформізму значної частини української еліти. Засудження комплексу меншовартості, національного безпам'ятства та байдужості до рідної мови. критичний перегляд національної історії задля перспективи її кращого майбутнього. Настроєві інтонації твору (суперечка, пересторога, заклик тощо)
Опрацювавши матеріал, вам необхідно знати і вміти:
- розуміти культурні й політичні чинники, що спонукали поета до написання цього твору;
- виразно й усвідомлено читати твір;
- визначати й коментувати його головну думку та особливостікомпозиції, його різні настроєві інтонації (за схемою, що я вам роздала);
- визначати і характеризувати адресата послання;
- висловлювати судження про актуальність проблем твору.

Завдання 1.

Прочитайте твір "І мертвим, і живим, і ненародженим..." (можете зайти за  посиланням)
https://drive.google.com/file/d/1VKqjSwoPL_hjxYj-i-j4xNUvhXFEVTxu/view?usp=sharing

Завдання 2.
Прослухайте аудіозапис твору.


Завдання 3. 
Прочитайте життєву основу твору
https://drive.google.com/file/d/1tc5NV35SI899gD_prBSuUkXTVdCH4eGi/view?usp=sharing

Завдання 4.
Визначіть ідейно-художній аналіз твору і порівняйте з надісланим.
https://drive.google.com/file/d/1wpiTi3122zM4WyHH1gOUQbKrPWlWGL3O/view?usp=sharing

Завдання 5.
Прочитайте підручник "Українська література" с. 236-239.

Завдання 6.
Дати відповіді на запитання на с. 239.

Завдання 7.
Тестові завдання
https://drive.google.com/file/d/1efmOOixjodHvgcHoOEhkYSwGP84tytia/view?usp=sharing

Додатково (для тих, хто бажає отримати додатковий бал): намалювати ілюстрацію до твору.


18 березня

Тема уроку. Тарас Шевченко. Реалістично-побутовий тип втілення теми жіночої долі. "Наймичка".
Після опрацювання теми ви повинні знати та вміти: 
- розуміти становище жінки в кріпацькій Україні часів Шевченка;
- порівнювати різні типи втілення теми жіночої долі у творчості поета;
- пояснювати поведінку та порівнювати вчинки героїнь поем "Катерина", "Наймичка", коментувати їх;
- висловлювати судження про материснство та вічну проблему жіночого щастя.

Завдання 1.

Прочитати поему "Наймичка".
https://drive.google.com/file/d/1OkvF4zaDQAUyBIMjRUxm4WhUKSAzo6zp/view?usp=sharing

Завдання 2.
Прослухайте аудіозапис і потренуйтесь у виразному читанні.

Завдання 3.

Зробіть ідейно-художній аналіз твору (за схемою, що ми працювали на уроках). Потім порівняйте з поданою.
https://drive.google.com/file/d/1E8g_AM-HljxiYqZCSxk9TWlB-LYtZQaL/view?usp=sharing

Завдання 4.

Опрацювати статтю підручника "Українська література" с. 246-248, відповісти на питання с. 250.

Завдання 5.
Тестові завдання.
https://drive.google.com/file/d/1lozQfcQnre5A03sdEKzXM1zKoD_sN_zF/view?usp=sharing

Додатково (для тих, хто бажає отримати додатковий бал після карантину): написати твір на тему:"Гуманістичне звучання поеми Т.Шевченка "Наймичка"

Успіхів  у навчанні та гарних канікул!!!


Дорогі мої дев'ятикласники!
Ось і знову настав час плідної роботи. Розпочалась остання четверта чверть,  і - кінець навчального року.  Як ви зрозуміли, ДПА не буде. Проте оцінок за навчальний рік ніхто не відміняв. Після карантину ми на уроках будемо узагальнювати та систематизувати знання. Загальна оцінка за українську літературу буде виставлятися і за роботу під час карантину, і за систематизацію знань після нього. Отож, до роботи!!! Чекаю ваших робіт.  
Завжди рада спілкуванню з вами у будь-якій формі. 
Бажаю успіхів!!!


30 березня
Тема уроку. Тарас Шевченко. Трагедія жінки-матері, боротьба за своє материнство, жорстокість народної моралі. Твір "У нашім раї на землі..."
Опрацювавши матеріал, вам необхідно знати та вміти:
- розуміти становище жінки в кріпацькій Україні часів Шевченка;
- порівнювати різні типи втілення теми жіночої долі у творчості поета (на прикладі творів);
 - пояснювати поведінку та порівнювати вчинки героїнь поем «Катерина», «Наймичка»,  "У нашім раї на землі...", коментувати їх.
 -  висловлювати судження про материнство та вічну проблему жіночого щастя.

Завдання 1. 

Прочитайте твір "У нашім раї на землі..." (можете прочитати за допомогою посилання)
https://drive.google.com/file/d/1wLFyCEytpM86eBzNfJL-o8k8QkhiBNJo/view?usp=sharing

Завдання 2.
Уважно прослухайте і попрактикуйтесь у виразному читанні твору



Завдання 3.
Прослухайте пісню "У нашім раї на землі..."



Завдання 4.
Зробити ідейно-художній аналіз твору за поданою схемою ( пишемо у робочому зошиті і надсилаємо мені)

https://drive.google.com/file/d/120d6-nx3s2Wsr0ZEKkXXokaagVtxEMzm/view?usp=sharing

Чекаю відповідей!

1 квітня

Тема уроку. Тарас Шевченко. Наскрізний ліризм творів Т. Шевченка про жіночу долю.
Після опрацювання теми вам необхідно знати та вміти:
- особливості тематики жіночої долі у творчості Кобзаря;
- ідейно-художній зміст поем "Катерина", "Наймичка";
- охарактеризувати образи головних героїнь поем;
- виважено ігрунтовно виловлювати власні думки, спостреження.

Завдання 1.
Запиши відповіді у зошиті.
Літературний диктант
1.Ім’я матері Т.Г. Шевченка
2. Як звали старшу сестру поета?
3. Чий портрет намалював К. Брюллов, щоб влаштувати аукціон?
4. Скільки творів ввійшло до першого Кобзаря?
5. Літературний напрям, що виник на­прикінці XVIII століття в Німеччині та існував у літературі Європи  в першій половині ХІХ ст. Для цього напряму характерні відчуття хиткості світу, розчарування (Шиллер, Байрон, Гребінка, ранній Шевченко)
6. Стиль і напрям у літературі та мистецтві, які ставили метою правдиве відтворення дійсності в її типових рисах.

Завдання 2.
Прочитайте.
           Шевченко все життя мріяв про сім’ю, часто закохувався, будував по-дитячому наївні плани. І все життя проніс у серці  святий образ жінки-матері. Це була сокровенна пам’ять про матір, якої не стало ще коли поету було 9 (діти, це 3-4 клас), це була несмілива надія на  особисте подружнє щастя. Але  -  у кожного своя доля і свій шлях широкий. Не судилося.  Проте, згусток крові, що запікся у серці поета ще з дитинства став поштовхом до створення цілої низки творів про жіночу долю. Щасливу, трагічну, ласкаву і не дуже, мудру і фатально-приречену.

Завдання 3.
Накресли у зошиті і заповни таблицю.
Що?(жанр)
Де?(місце написання)
Коли?(час написання)
Хто?(головні герої)
Поема Катерина


Поема Наймичка



Завдання 4.
Накресли у зошиті і заповни таблицю.
 Ідейно – тематичний аналіз
Катерина
Наймичка
Тема.


Ідея:

Головна думка:

Композиція

Сюжет


Завдання 5.
Додатково (для тих, хто бажає додатковий бал) - написати власне висловлення "Мама - це синонім до слова любов"

Чекаю відповідей!!!



06 квітня

Тема уроку. Лірика Тараса Шевченка періоду арешту та заслання іипісля поверненняиз нього. "Доля". Риси автобіографізму в образі ліричного героя.
Опрацювавши матеріал, вам необхідно знати та вміти:
- розповідати про обставини написання цього твору;
- коментувати настрій, внутрішній світ героя;
- висловлювати судження про ліризм та настроєність твору, засоби художньої виразності в ньому;
- визначати роль поетичної та малярської творчості Т.Г. Шевченка в загальнокультурному контексті;
- вивчити напам'ять вірш "Доля".

Завдання 1.
Прочитайте твір "Доля"
https://drive.google.com/file/d/1wVfzSZ9ATCE0FvOQ0QEpbdG1rnzye1uP/view?usp=sharing

Завдання 2.
Послухайте аудіозапис і попрактикуйте з виразного читання.

Завдання 3.
Прочитайте інформацію на с. 253-254.

Завдання 4.
Записати у літературознавчий словник терміни "лірична медитація", "ліричний герой" (із підручника с. 254). Визначення вивчити.

Вивчити напам'ять твір "Доля"

8 квітня

Тема уроку. Тарас Шевченко "Росли укупочці, зросли..."
Після опрацювання матеріалу вам необхідно знати і вміти:
- знати обставини написання цього твору;
- проникнути уявою в настрої, внутрішній світ Шевченкових героїв; 
- розкрити філософський зміст поезії;
- бачити красу особистості, поетичних творів; 
- відшукувати зразки поетичної образності, визначати їхню роль у структурі тексту. 

Завдання 1.
Прочитати твір "Росли укупочці, зросли..."
https://drive.google.com/file/d/1KpYPBuTIPFlMXfDgZHy0WgH_KRtr0cSb/view?usp=sharing

Завдання 2.
Прослухайте аудіозапис і попрактикуйте у виразному читанні твору.


Завдання 3.

Послухайте сучасну пісню на слова Т.Г Шевченка "Росли укупочці, зросли..."


Завдання 4. 
Прочитати матеріал підручника с.252-253

Завдання 5
Прочитайте ідейно-художній аналіз і напишіть паспорт твору за поданою нижче схемою.
https://drive.google.com/file/d/1IC6dmHVX4a7tg8wnRzcVg_JfIGyGUnG6/view?usp=sharing

Шаблон літературного паспорту твору

Автор твору 
Назва твору
Рік видання (або написання)
Жанр
Літературний рід
Тема
Головна ідея
Сюжетні лінії
Композиція
Проблематика 
Художні особливості

Додатково - напишіть домашній твір на тему: « Провідні мотиви лірики Т. Шевченка періоду заслання» ( на основі опрацьованого матеріалу). 


13 квітня

Тема уроку. Біблія в житті Тараса Шевченка. Світле пророцтво поета ("Ісаїя. Глава 35") Художня інтерпретація творів із Книги псалмів, риси її національної своєрідності у Т. Шевченка.

Завдання 1.
Прочитати теоретичний матеріал на с. 260-267.

Завдання 2.
Записати в словник термінів визначення нового слову "псалом"
Псалом — жанр духовної лірики, релігійна пісня, молитва, у якій висловлено різні релігійні почуття. 

Завдання 3.
Прочитайте твір "Ісаїя. Глава 35".
https://drive.google.com/file/d/1bQkyl6tNK396f0KrBPBTxKc2C5GRLXHk/view?usp=sharing

Завдання 4.
Послухайте аудіозапис і попрактикуйтесь у виразному читанні твору.


Завдання 5.
Зробити ідейно-художній аналіз твору.

Завдання 6.
Скласти інформаційне ґроно “Ставлення Т.Шевченка до Біблії” 

Додатково- написати есе “Світле пророцтво Т. Шевченка в поезіях на біблійну тематику” 



15 квітня

Тема уроку. Світова велич українського поета. Визначні діячі світової культури про Шевченка. Його вплив на літературу інших народів. Шевченко та історико-культурний поступ України. Ушанування пам'яті поета в Україні й за кордоном. 

Після опрацювання матеріалу ви маєте:
- оцінити і охарактеризувати  внесок Т.Шевченка в скарбницю української поезії, у розвиток української літературної мови, у світовий мистецький поступ.

Завдання 1.
Опрацювати матеріал підручника с.269-273

Завдання 2.
Подивитися відео і запам'ятати матеріал.


Завдання 3.
Відповісти на запитання підручника с. 274.

Завдання 4.
Повторити матеріал розділу "Тарас Шевченко. Гідність, дух і пам'ять" (підготуватися до контрольної роботи). 


22 квітня

Тема уроку. Контрольна робота. "Тарас Шевченко. Гідність, дух і пам'ять" 


Контрольна робота. Творчість Тараса Шевченка (9 клас)

Початковий рівень (0,5 бала за завдання)
1. Визначте, кому адресоване послання Т. Шевченка «І мертвим, і живим…».
А Українським кріпакам;                          
Б ліберальному панству;
В царському уряду;                                   
Г літераторам різних напрямків.
2. Головна думка поеми Т. Шевченка «Кавказ»:
А засудження загарбницької політики царського уряду;
Б захоплення історією, міфологією народів Кавказу;
В уславлення мужності горців, краси кавказької природи;
Г засудження агресії горців.
3. Свій твір «Гайдамаки» письменник присвятив людині, яка безпосередньо брала участь у його викупі з кріпацтва( розділ «Передмова») :
А) В. Григоровичу;                 Б) К. Брюллову;
В) В. Жуковському;                Г) І. Сошенку.
4. Ліричний герой поеми «Гайдамаки»  буде «Білолицему» ( розділ «Передмова») :
А) розповідати цікаві пригоди з власного життя;
Б) сповідувати власні гріхи;
В) писати твори про героїчне минуле;
Г) співати думу.
5. Укажіть, як здобули гроші для викупу Т. Г. Шевченка з кріпацтва.
A) організували благодійну виставку картин;
Б) продали збірки творів Є. Гребінки;
B) взяли в борг;
Г) розіграли в лотерею картину К. Брюллова.
6. Назвіть, скільки поезій ввійшло до першої збірки поезій Т. Г. Шевченка.
A) 7;                      Б) 8;                      B) 9;                      Г) 10.
Середній рівень (1 бал за завдання)
7. Допишіть речення. Елегія — це…
8. Упишіть прізвище художника, з яким Т. Г. Шевченко познайомився у Літньому саду в Петербурзі.
Достатній рівень (2 бали за завдання)
1. Назвіть основні теми ранньої творчості Т. Шевченка.
2. Розкрийте образ «землячків» у поемі Т. Шевченка «Сон» та посланні «І мертвим, і живим…».
Високий рівень (3 бали.)
Виконайте одне із завдань.
А Напишіть тези до теми: «Жіноча доля у творах Шевченка та різні типи й способи її втілення».
Б Підтвердіть або спростуйте думку: «Життя Т. Шевченка — подвиг», навівши відповідні аргументи.


27 квітня

Тема уроку. П. Куліш - відомий письменник, перший український професійний літературний критик, перекладач, автор підручників для школи, українського правопису. Вплив на П. Куліша ідей європейського просвітництва: "Українець у Європі, європеєць в Україні" Романтична основа світогляду. Ентузіазм і жертовність П. Куліша у громадській і культурницькій роботі на шляху духовного відродження і культурного збагачення нації.

Завдання 1.

Опрацювати матеріал підручника с. 275-284.

Завдання 2.

Подивіться відеоурок і запам'ятайте матеріал.


Завдання 3.

Відповісти на запитання підручника с. 284. 

Завдання 4. 

Прочитати твір "Чорна рада".

29 квітня

Тема уроку. П. Куліш. "Чорна рада" - перший україномовний історичний роман-хроніка. Оцінка роману Т. Шевченком. Походження його назви. Історична основа й авторська уява, романтичність стилю. Динамічний інтригуючий момент. 


Завдання 1.
Дочитати твір "Чорна рада"

Завдання 2.
Опрацювати матеріал підручника с. 285-294.

Завдання 3.
Подивіться відео та запам'ятайте матеріал


Завдання 4.
Відповісти на запитання підручника с. 295

Завдання 5.
Скласти літературний паспорт твору
Шаблон літературного паспорту твору

Автор твору 
Назва твору
Рік видання (або написання)
Жанр
Літературний рід
Тема
Головна ідея
Сюжетні лінії
Композиція
Проблематика 
Художні особливості


4 травня

Тема уроку. П. Куліш "Чорна рада". Походження його назви. Історична основа й авторська уява, романтичність стилю. Динамічний інтригуючий сюжет.

Очікувані результати: учні повинні знати ознаки роману як жанру, його різновиди, зміст роману «Чорна рада», його історичну основу, оцінку роману Т.Шевченком; учні повинні вміти визначати жанр (роман, історичний роман, роман-хроніка), розрізняти історичне й художнє в романі «Чорна рада», визначати основний конфлікт у творі.


Завдання 1.
Подивіться відеоурок і запам'ятайте матеріал.


Завдання 2.
Запам'ятайте теорію літератури. Визначення запишіть у словник термінів.

Роман — вид епічної літератури, для якого характерні значний обсяг і складність будови, широке зображення подій і докладне розкриття життєвих доль людей чи однієї людини впродовж тривалого часу. Цей жанр дає авторові змогу докладно передати історію формування характерів персонажів, показати умови їхнього життя й побуту, розкрити психологію, описати боротьбу за тривалий проміжок часу на тлі важливих історичних подій, а також соціально-класові й національні відносини. У романі буває кілька головних сюжетних ліній, які часто взаємопереплітаються та перехрещуються. Якщо романи одного автора пов’язані сюжетом, ідейним задумом, образами персонажів, тоді їх називають дилогією (два твори), трилогією (три твори), тетралогією (чотири твори) або говорять про цикл романів (якщо їх багато).
Особливості роману: 
• докладне розкриття історії формування характерів багатьох персонажів, показ їх побуту, психології, праці, кохання тощо за тривалий проміжок часу; 
• наявність розгорнутого сюжету або кількох сюжетних ліній, об’єднаних спільним задумом; 
•велика кількість дійових осіб; 
• докладність описів і розповідей;
• прозова (рідше віршована) форма;
• великий обсяг.
                  За змістом розрізняють романи соціальні, психологічні, історичні, сімейно-побутові, сатиричні, філософські, науково-фантастичні, пригодницькі та ін.
Роман-хроніка — це такий прозовий твір, у якому розкривається послідовна історія певних суспільних або родинних подій за тривалий проміжок часу. 
Історичний роман — роман, у якому відтворюється історична епоха на прикладі конкретних людських доль і подій. 

Завдання 3 .
Прочитайте анкету твору і порівняйте із вашим паспортом твору.

Автор
Пантелеймон Куліш
Назва
«Чорна рада»
Жанр
Історичний роман-хроніка
Тема
Змалювання боротьби за гетьманську булаву
Герої
Яким Сомко, полковник Шрам, Петро Шрам, Іван Брюховецький, Леся Череванівна, Черевань, Матвій Гвинтовка, Васюта, Кирило Тур, Божий Чоловік, Чорногор, Пугач, народ.
Час дії
1663 рік
Основна думка
«Зложити докупи два береги .Дніпрові»
Проблематика
Патріотизм і незалежність, ставлення влади до народу, роль державного діяча, народ і співець
Сюжетні лінії
Власне історична (боротьба за гетьманську булаву);
любовна (любовний трикутник Леся Череванівна – Петро Шраменко – Кирило Тур)
Завдання 4.
Виписати цитати до образів Сомка та Брюховецького

6 травня

Тема уроку. П. Куліш. "Чорна рада". Непросте життя та романтичні пригоди головних героїв. Загальнолюдські риси ініціативності, працьовитості, лицарства, бдагородства, вірності почуттю та обов'язку.

Після опрацювання матеріалу вам необхідно знати та вміти:
-  зміст твору П. Куліша «Чорна рада»;
– охарактеризувати образи головних героїв твору, досліджуючи протистояння сил державотворення і руїнництва;
– з’ясувати їх ідеали, прагнення і вчинки, духовні цінності, роль у відтворенні історичного колориту епохи та станової психології окремих суспільних верств;
– розвивати навички індивідуальної характеристики літературних персонажів, критично оцінювати їх поведінку, уміння оцінювати прочитане та висловлювати власні думки з цього приводу.



Завдання 1.
Подивіться відео. Систематизуйте знайому інформацію, запам'ятайте нову.

Завдання 2. 
       «Пантелеймон Куліш зумів так індивідуалізувати характери героїв і так їх художньо типізувати, що кожен з них виразив своєрідну ідеологічну множинність України.
Кого тут тільки нема! Поміщики і селяни, запорожці і городові козаки, козацька старшина і українська шляхта, кобзарі і міщани… Яких тільки політичних орієнтацій не дотримуються ці різні соціальні верстви України! …
У цьому катаклізмі соціальних суперечностей важко знайти тверду основу для національного замирення, взаєморозуміння та зради»,— пише літературознавець М. Жулинський. Які знайомі до болю й актуальні нині проблеми! Учений продовжує свій висновок так: «Найбільша загроза для початкової розбудови української державності, яку, на думку Куліша, може забезпечити не стихія запорозької вольниці, а національна шляхетсько-старшинська верхівка, не з боку народних низів, а з боку ненаситної жадоби старшинування, яка роз’їдає іржею ворожнечі козацьку верхівку. Тому так наполегливо утверджує Пантелеймон Куліш ідею моральної чистоти, неоскверненної гріхом душі, благородного сумління. У цьому гріховному, зганьбленому марнославними пориваннями до влади, далекому від гармонії світі людині, переконує автор «Чорної ради», слід шукати «правду — істину в своїй душі, очищати її, як учив Сковорода, від земних гріхів і пориватися до абсолютної істини, до блаженства і внутрішнього спокою»». Коли читаєш ці слова, розумієш, що П. Куліш, із творчістю якого ми продовжуємо знайомитися, зазирнув не лише в минуле свого народу, а й у майбутнє, даючи нам, нащадкам, серйозні моральні уроки.
      Відтворюючи події минулого, письменник шукає в них відповіді на животрепетні питання тогочасності, зокрема — яким має бути майбутнє України, її соціальний устрій, державний лад.
    
В образах головних героїв — Сомка, Шрама, з одного боку, Брюховецького та його прибічників — з другого, розкриваються головні аспекти конфлікту, втілюється ідея твору. Вони відрізняються один від одного і зовнішністю, і вдачею, і своїм ставленням до державної справи. Тому, аби мати правдиве уявлення про історичних осіб, давайте спробуємо потрапити в історичне минуле та створимо портрети цих постатей.

     У романі П. Куліша «Чорна рада» широко й детально, в живих образах і виразних яскравих картинах змальовано доленосні для української нації часи Руїни. Складними були відносини між простим козацтвом, але серед запорожців П. Куліш зобразив і таких представників минувщини, яких він возвеличив і з гордістю пишався ними. Один із них курінний отаман Кирило Тур. Козацькі честь і звичаї, козацька воля, запорозька рівність та незалежність — такі ідеали цього славного героя.
     Зображено в повісті сліпого бандуриста, Божого чоловіка, що має повні кишені грошей, а сам ходить у латаній свитині й без чобіт, а на ті гроші викупляє з неволі козаків. Своїми піснями та молитвами він зцілює душі людей. Таким самим носієм і хранителем кращих людських якостей є і старий запорожець Пугач. Він береже честь і закони козацтва. Це своєрідний суддя, до якого звертаються і за порадою, і за справедливістю. У народнопісенному дусі зобразив П. Куліш Петра Шраменка — дужого, хороброго молодого козака, закоханого у свою дівчину.
     Відтворюючи минуле, автор прагне збагнути і оцінити сучасне.

Завдання 3.
Міні-круглий стіл «Хто він? Яким Сомко є?»

  • Яким чином Я. Сомко потрапляє на політичну арену? Що вам відомо про його минуле? (Рік народження Якима Семеновича Сомка невідомий. Походив він з переяславських міщан, був рідним братом першої дружини Б. Хмельницького. У часи визвольної боротьби проти Польщі Сомко став прилуцьким полковником. Коли ж помер Б. Хмельницький, а булава не втрималася ні в руках Виговського, ні Юрася, Яким Семенович активно прагнув зібрати чорну раду, бо сподівався, будучи вже наказним гетьманом, здобути булаву собі)
  • Чи можна вважати його продовжувачем справи Б. Хмельницького? Відповідь умотивуйте. (Я. Сомко — продовжувач справи Б. Хмельницького. Про це свідчать слова наказного гетьмана: «Зложити докупи обидва береги Дніпрові, щоб обидва… приклонились під одну булаву! Виженем недоляшка (Тетерю) з України, одтиснем ляхів до самої Случі — і буде велика одностайна Україна»)
  • Чому Я. Сомко був лише наказним гетьманом? (На лівобережній Україні козацька старшина висунула на гетьмана переяславського полковника Я. Сомка. На старшинській раді в Козельці Сомка обрано наказним (тимчасовим) гетьманом. Але царський уряд не затвердив цього обрання)
  • Про що мріє народний ватажок? Чим пояснити те, що Я. Сомко — рупор поглядів самого П. Куліша? (Він виступає як мудрий державний діяч. Його ідеал — соборна Україна, об’єднана під єдиною гетьманською булавою, звільнена від усіляких ворогів. Він бачить її не підлеглою Москві, а рівноправним спільником. Це, власне, сокровенні думки самого Куліша, а Сомко — рупор тих поглядів. Згідно із задумом автора, то мав бути ідеал гетьмана («розумом і славою узяв над усіма»))
  • Що найбільше цінує герой у людях?
  • Які стосунки склалися між Я. Сомком і Лесею? Через що вони не побралися?
  • Як Я. Сомко ставився до черні? Відповідь обґрунтуйте.
  • Які вади характерні для героя? (Не цурався писати доноси на своїх конкурентів царю)
  • Чим пояснити відмову героя отримати вільну, запропоновану для нього Кирилом Туром? (Як справжній лицар, не допускає думки про власний порятунок ціною життя Тура)
Завдання 4.
Скласти інформативне ґроно щодо героя "Портрет і зовнішність Я. Сомка".

"

Завдання 5.
Бесіда «Познайомимося ближче з Іваном Шрамом». 
  • Коли читач вперше зустрічається з цим героєм на сторінках романсу? Хто він такий? (Колись узяв за жінку туркменю-бранку, виховав трьох синів-патріотів, отже, у подружжі панувала злагода і взаємна повага. Брав участь у визвольній боротьбі українського народу проти Польщі, займаючи високі посади у війську Хмельницького. Був і пізніше залишився полковником)
  • Через що син попа Чепурного отримав реєстрове прізвище Шрам? («Його вздовж і впоперек під час військових подій за часів Хмельниччини пошрамовано, тому козаки, як прозвали його Шрамом, то й забули реєстрове його прізвище»)
  • З якою метою він із молодим сином Петром вирушив у подорож?
  • Чим пояснити його прагнення підтримати Я. Сомка?
  • Чому майбутня доля України не байдужа герою? (У розмові Шрам часто говорить про долю України: «привернем усю Україну до одної булави, зніметься пожежа по всій Україні, ляхи та недоляшки душили її, тепер на території рідного краю повно барабашів».
  • Яким ви уявляєте Шрама? У чому виявилась його зверхність до черні?
  • Як полковник ставився до багатства? (Коли інша козацька старшина прагнула до наживи, захоплювала земельні маєтності, то Шрам вів скромне життя)
  • Що свідчить про прагнення героя об’єднати Україну?
  • Чому особисте Шрама не переважає над державним?
  • Як склалася подальша доля героя після старти Я. Сомка? («Шрам паволоцький, жалуючи згуби паволочан, сам удавсь до Тетері і прийняв усю вину на одного себе. І Тетеря окаянний не усумнивсь його, праведного, як бунтівника. На смерть осудити й, осудивши, повелів йому серед обозу військового голову одтяти»)
  • Що узагальнює цей образ у творі? (У романі Шрам є представником кращої частини улюбленої автором козацької старшини)
Завдання 6.
Скласти інформативне гроно "Всебічна характеристика героя" (Івана Шрама "Чепурного")

Завдання 7.
Бесіда «Яким же на сторінках роману П. Куліш представив нам І. Брюховецького?»
  • Яким чином постать І. Брюховецького стала історичною? (Уперше ім’я цієї людини в історії лунає як Іванець, що свідчить про його низьке походження і становище слуги при Хмельницькому. Вишколений старим Богданом, Брюховецький втерся в довір’я Юрасеві Хмельниченкові, який послав його на Запорожжя, щоб прихилити низовців і заволодіти булавою, яка була тоді у Виговського.)
  • У чому виявилася хитрість і підступність Іванця? (Брюховецький прислужився Хмельниченкові, але із Запорозької Січі не повернувся, прожив серед низовців три роки, завойовуючи авторитет для самого себе. Він зумів прихилити козацьку голоту до себе тим, що виставляв себе ненависником панства й багатства. У цей час на Україні булава переходила з рук у руки і Брюховецькому забажалося теж потримати її у своїх руках. Іванець зрозумів, що Запорозька Січ — свого роду автономія і, керуючи нею, можна керувати й усією Україною.)
  • Що пообіцяв запорожцям І. Брюховецький задля того, щоб стати гетьманом? (Перед Ніжинською радою Брюховецький пообіцяв запорожцям, що дозволить безкарно грабувати майно Сомка, Золотаренка та їх прибічників. Ця обіцянка поширювалася й на чернь, яка допомагала йому стати гетьманом)
  • За яких причин виникло протистояння між Я. Сомком і І. Брюховецьким?
  • Як Іванець поставився до черні й політичних прибічників після отримання гетьманської булави? (Як тільки І. Брюховецький досяг мети, він наказав низовцям чернь розігнати, а своїх політичних ворогів знищити фізично. Сомкові й Золотаренкові прилюдно було відрубано голови. Він брутально лає голоту (мужва невмивана, дурне мужицтво), загрожуючи всіх порівняти батогами, глузує зі старих січовиків. «Ми між людьми будемо жити по-людськи, а кому з нас не по нутру, то нехай іде на січ їсти сушену рибу з сирівцем. Якості характеру І. Брюховецького виявляються залежно від обставин)
  • Чи можна І. Брюховецького вважати «хамелеоном»? (Перед чорною радою він прикидається простою, щирою людиною, обіцяє всім, хто його підтримує, всілякі блага. Такі риси, як підступність, облудність, видно вже з його портрета — «чоловічок сей був у короткій старенькій свитині, в полатаних штанях, чоботи шкапові попротоптувані — і пучки видно… Так наче чоловічок простенький, тихенький». Це щоб показати сіромі, що він — свій, не дбає про власне добро, а все пороздав братчикам. Він зумів лестощами, підкупом, обіцянками схилити на свій бік і московських представників, які й утвердили І.Брюховецького на гетьманство.
  • Як мова характеризує гетьмана і водночас виражає його підступні наміри? (Така у нього й мова; до ради він шанобливо називає козаків «товариство миле», «мої рідні братчики», «дітки», з особливою пошаною звертається до старих запорожців, Пугача: «У ваших-то сивих, шанованих головах увесь розум сидить?» Ставши гетьманом, він розкриває своє справжнє обличчя: «Обдули ми дурне мужицтво, обдули міщан, обдули й старих дундуків»)
  • Яким чином країна позбавилася І. Брюховецького? (Козаки І. Брюховецького самовільно перейшли на бік Дорошенка, а зрадливого гетьмана розтерзали)
  • Що уособлює І. Брюховецький у творі? (Все те лихе, підступне, що призвело до міжусобиць, до кровопролитної війни)
Завдання 8.
 Інформативне ґроно «Всебічна характеристика героя» (І. Брюховецького)

13 травня
Тема уроку. Марко Вовчок (Марія Олександрівна Вілінська). Життя і творча діяльність. Марко Вовчок як перекладач. Продовження теми народного життя в повісті "Інститутка".

Завдання 1.
Подивіться презентацію "Життя і творча діяльність М. Вовчка" і запам'ятайте інформацію.

Завдання 2.
Опрацюйте  матеірал підручника с. 297-314.

Завдання 3.
Подивіться фільм про Марко Вовчок і запам'ятайте інформацію.



Завдання 4.
Виконати завдання на с. 302-303 підручника.

Завдання 5.
Прочитати повість  "Інститутка"

18 травня 

Тема уроку. Марко Вовчок. "Інститутка". Антилюдяна суть кріпосництва та солдатчини.

Завдання 1.
Літературна вікторина
1.    Яке справжнє ім'я та прізвище письменниці? (Марія Олександрівна Вілінська)
2.    Де навчалася Марко Вовчок? (В жіночому пансіоні в Харкові)
3.    Де познайомилася письменниця зі своїм чоловіком? (Губернія Орел, виховувала тітчиних дітей)
4.    За що Опанас Маркович був засланий до губернії Орел? (За участь в Кирило-Мефодіївському братстві)
5.    Чим займався Опанас Маркович? (Збирав фольклор, займався етнографією)
6.    Як називалася перша збірка творів Марка Вовчка? (“Народні оповідання”)
7.    Де і в якому році вперше вийшли друком “Народні оповідання”? (1857 рік, Петербург)
8.    Чому Марко Вовчок у 1859 році поїхала до Німеччини, а згодом до Лондона та до Італії? (На лікування)
9.    З ким познайомилася письменниця у західноєвропейських країнах? (Д. Менделєєвим, І.  Сєченовим, О.Герценом, Л. Толстим, І. Тургенєвим)
10.                    Де проживає Марко Вовчок з 1860 по 1866 роки? (В Парижі)
11.                   Який твір письменниці став класичним твором дитячої літератури у Франції, видавали 20 разів та нагородили премією Французької академії? (Повість-казка “Маруся”)
12.                    Хто з відомих українських поетів називав Марка Вовчка “донею”, а себе її “хрещеним батьком”? (Т.Шевченко)

Завдання 2.
Порівняльна характеристика побуту та звичаїв кріпаків і панів
(Запам'ятайте і будьте готові самостійно заповнити таблицю)


Пани
Селяни
        Одяг
      Пишне вбрання
      Звичайний селянський одяг
       Їжа
     Коли хочуть і що хочуть
      Питати дозволу пообідати
      Дозвілля  
      Приїзд гостей, прогулянки
     Прогулянка лише тоді, коли пани посилають щось розвідати. Весь час мають бути готові, що пани можуть покликати.
      Освіта
      Мають право на освіту
       Не мають права на освіту
      Одруження
      Обирають собі самі пару
      Якщо вільна виходить заміж за кріпака, о стає кріпачкою. Кріпаки питають дозволу на одруження у панів. Жінка йде за чоловіком, якщо його віддають в рекрути.
      Хвороба
      Мають право відпочивати чи лікуватися
      Все з дозволу панів
     Народження дитини
      З’їжджаються гості на хрестини, пишне застілля.
      Повинні працювати, навіть коли дитина хвора чи померла
      Право на щастя
     Засмучену пані потрібно розвеселити
      Ніхто не зважає на особисті переживання селян, можна бити та жорстоко поводитися

Завдання 3
Теорія літератури (запам'ятати та записати у словники літературних термінів)


Реалізм - літературний напрям, який характеризується правдивим і всебічним відображенням дійсності на основі типізації життєвих явищ.
Літературних характер - це образ людини, відтворений в художній формі. Літературному характеру властиві загальні риси, які об'єднують його з іншими персонажами, та індивідуальні особливості поведінки, котрі роблять його самобутнім, неподібним до інших. Такі загальні риси літературного характеру називають типовими.

Завдання 4.
Словникова робота.
Кріпацтво - правова система, яка встановлювала залежність селянина від пана. Кріпаки були прикріплені до землі, яка належала пану, і який мав право на працю та все майно селян. Кріпацтво - один із видів рабовласності.

Солдатчина - військова служба, на яку віддавали молодих юнаків та чоловіків. 

Завдання 5.
Скласти літературний паспорт твору

Шаблон літературного паспорту твору

Автор твору 
Назва твору
Рік видання (або написання)
Жанр
Літературний рід
Тема
Головна ідея
Сюжетні лінії
Композиція
Проблематика 
Художні особливості



20 травня 

Тема уроку. Марко Вовчок. "Інститутка". Образи персонажів - людей із народу та панночки. Авторська позиція у творі.
Наше завдання:
-       розкрити ідейно-художній зміст твору,
-       охарактеризувати образи персонажів,
-       оприділити авторську позицію,

-       дослідити причини тяжкого життя простого народу в добу кріпацтва
Завдання 1. 
Аналіз образів (Гра "Про кого йдеться?")
1)   У всьому бачить радість, хоч іноді хочеться плакати. Навіть коли бють, то трохи поплаче, а коли подумає, то трохи розвеселиться. Батьків не знала, сирота, росла у чужих людей, які не питали про її потреби. Після десяти років віддали на службу до старої пані. (_______)
2)   Працьовита молодичка, була вільною, але вийшла за кріпака та переймалася долею своєї дитини.Коли немовля захворіло, знавесніла на панів та утопилася. (______)
3)   Спокійна, завжди врівноважена, стара жінка, яка знала лад у справах на хуторі, добра до Устини та інших селян. (________)
4)   Молодий парубок, задуманий, переймається долею кріпаків, кохає Устину. (________)
5)   Молодий чоловік, любить жартувати, не показує свого болю, який відбився сивим волоссям на скронях. (_______)
6)   Жорстока, корислива, дуже вродлива. (_______)
7)   Вродливий, спокійний, завжди старався по-доброму, по-людськи виходити із ситуації. (________)

Завдання 2.

Теорія літератури (запам'ятати та записати у словники)

Повість - це великий епічний прозовий твір із розгорнутим сюжетом та чималою кількістю персонажів, але найбільшу увагу приділено головному героєві, життя якого змальовано протягом тривалого часу, тому сюжет повісті найчастіше однолінійні.
Жанру властиві:
-       розгорнуті пейзажі,
-       детальні портретні риси,
-       опис інтер’єру,
-       роздуми та переживання персонажів.

Завдання 3.
Скласти план сюжету повісті.

Завдання 4.
Скласти порівняльну характеристику Устини та панночки


Панночка
Устина
Освіта

Краса

     Риси характеру

Потреби
Ставлення до інших

Вміння кохати

Працьовитість

Мова
25 травня 

Тема уроку. Контрольна робота. Нова українська література. (Творчість П.Куліша та М.Вовчка).
НОВА УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА: П. КУЛІШ, МАРКО ВОВЧОК                
Початковий рівень (2 б.)
          Виберіть одну правильну відповідь.
1. Визначте героя твору П. Куліша «Чорна рада», який виступає рупором сокровенних думок автора:


а) І. Брюховецький;
б) Я. Сомко;
в) полковник Шрам;
г) К. Тур.


2. Укажіть автора твору «Троє схотінок».


а) Марко Вовчок;
б) П. Куліш;
в) М. Гоголь;
г) Т. Шевченко.


Середній рівень (3 б.)
          Укажіть одну, дві і більше правильних відповідей:
3. Визначте героїв твору «Чорна рада», які вважаються історичними:


а) Матвій Гвинтовка;
б) Кирило Тур;
в) Іван Брюховецький;
г) Петро Шраменко;
д) Яким Сомко;
е) Леся Черевань.


4. Установіть ознаки роману як жанру художньої літератури:


а) Наявність розгорнутого сюжету або кількох
    сюжетних ліній, об’єднаних спільним задумом.
б) Піднесена, яскраво-емоційна мова.
в) Підкреслена узагальненість, відсутність
    деталізації.
г) Велика кількість дійових осіб.
д) Докладність описів і розповідей.
е) Стислість діалогів і авторських
     ліричних відступів.


Достатній рівень (3 б.)
          Завдання на встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник із буквою.
5. Установіть відповідність між героями і назвами творів:


1. П. Куліш «Чорна рада»;
2. Марко Вовчок «Максим Гримач»;

А. М. Гвинтовка;
Б. Катря;
В. Ярема;
Г. Семен
Д. Леся.

6. Установіть відповідність між жанрами і назвами творів.


1. Поезія-медитація;
2. Поема-містерія;
3. Історичний роман;
4. Поема-інвектива;
5. Балада.

а) Т. Шевченко «Наймичка»;
б) Т. Шевченко «Доля»;
в) Т. Шевченко «Причинна»;
г) Т. Шевченко «Кавказ»;
д) П. Куліш «Чорна рада»;
е) Т. Шевченко «Великий льох»

7. Установіть відповідність між характеристикою героя і його твором.
1.  «Він був добрий син і щирий козак, лучче йому з нудьги загинути, ніж пан-отця навік преогорчити і золоту свою славу грязную закаляти»;
2. «І хороший був: повновидний, чорнобривий, чорновусий, а веселий, а жартовливий! Було, як вийде в неділю поміж люди, то так його обступлять. Дуже його любили»;
3. «Добрий він, і душа щира, козацька, хоч удає з себе ледащицю і характерника. Де вже без юродства в їх не буває?»
а) Максим Гримач (Марко Вовчок «Максим Гримач»);
б) Семен (Марко Вовчок «Максим Гримач»);
в) Кирило Тур («П. Куліш «Чорна рада»);
г) Петро Шраменко (П. Куліш «Чорна рада»);
          
Високий рівень (4 б.)
10. Напишіть міні-твір-роздум на одну із запропонованих тем:
а) Зображення історичного минулого України в романі П. Куліша «Чорна рада»;
б) Зображення козацтва у творчості Т. Шевченка та П. Куліша. 

27 травня
Тема уроку. Позакласне читання. Оксана Лущевська "Інший дім".

https://uabooks.co.ua/wp-content/uploads/2018/01/inshij-dim-oksana-lushhevska.pdf

Немає коментарів:

Дописати коментар